Tuesday 8 October 2013

Home » PENGALAMAN MENGANDUNG PART 3

PENGALAMAN MENGANDUNG PART 3

Assalamualaikum...

     Hari ini nak sambung entri saya yang lepas mengenai pengalaman saya ketika mengandung.pregnant kali ketiga ni,berbeza sangat dengan masa first and second.alahan saya kali ini lebih teruk dari dulu.bayangkan,tak kira siang atau malam,saya asyik muntah saja sampaikan saya dehydrated dan admit ke ward untuk ditambah air.

     kali ini,saya benar2 diuji,bukan takat muntah saja,malah terasa semua anggota badan saya ni sakit.sakit pinggang,sakit belakang dan selalu berlaku kontraksi macam kontraksi pada peringkat pertama pelahiran tu.

     Tak cukup dengan itu,ketika usia kandungan saya 5 bulan,doktor sahkan saya alami plasenta previa type 4,di mana pada peringkat ini,uri terletak dibawah menutupi keseluruhan bukaan serviks dan jika selepas kandungan berusia 38 minggu dan uri tersebut masih di bawah,pembedahan terpaksa dilakukan.sepanjang mengandungkan Ainnur ni(panggilan untuk anak bongsu saya),saya alami pendarahan sebanyak tiga kali,doktor cakap,pendarahan berlaku akibat kedudukan uri saya yang terletak di bawah.

     saya fikir sampai itu saja saya diuji teman2,tapi sekali lagi saya dikejutkan bila didiagnosis sebagai diabetes semasa mengandung.tapi alhamdulillah,selepas bersalin ni,ujian gula saya negatif untuk diabetes.

     untuk makluman teman2,masa pregnantkan ketiga-tiga anak saya dulu,darah saya selalu kurang tau.pas tu cair plak tu.tapi itu memang perkara biasa bagi ibu-ibu mengandung kan.tapi bila dah setiap kali check-up rutin,tetap juga tak naik-naik,doktor kat klinik ibu anak tu suruh ambil ujian talasemia.

     Ujian talasemia ni kalau kat tempat saya kat kota marudu ni lambat juga baru dapat resultnya sebab sampel darah kita tu akan dihantar ke makmal di Hospital Queen Elizabeth di kota kinabalu.sebulan juga tunggu tau.sekali dah dapat result,rupanya saya adalah pembawa talasemia minor.setakat pembawa saja memang tak da hal tapi kena bawa anak-anak pegi buat ujian saringan talasemia untuk mengetahui status mereka.

     

No comments:

Post a Comment