Monday 30 December 2013

Home » Bayi tak pandai hisap puting susu ibu

Bayi tak pandai hisap puting susu ibu

Assalamualaikum...

Salam u all, sapa ada masalah bayi yang tak pandai hisap puting susu?
U all, memang ada bayi baru lahir pada mulanya memang tak pandai nak hisap puting, tetapi ada juga yang terus pandai. So, kalau bayi u all tu tak pandai menghisap puting, u all kena ajar seawal sejam selepas kelahiran. Ini penting tau u all, lekapan mulut bayi yang betul pada puting kita menentukan berapa banyak susu yang akan bayi perolehi semasa menyusu dan juga penting untuk pengaliran dan pertambahan susu ibu. Jadi, kalau berat badan bayi tak bertambah atau malah berkurang kemungkinan kerana lekapan mulut bayi yang tidak betul. Lekapan yang betul adalah, mulut bayi menutupi keseluruhan areola. Lihat gambar.




Macam saya pula, anak pertama saya, along, pada awalnya tak pandai sangat nak hisap, tak tahu lah memang along yang tak reti ke atau saya yang tak reti, maklumlah masa tu first baby kan, tapi lama kelamaan tak sampai sehari dah pandai hisap puting dah.

Masa Syakir pula, sejurus selepas lahir terus nurse letak atas dada saya, nurse acah-acah puting kat mulut. Lepas tu terus-terus pandai hisap puting. Tak yah ajar lg dah. Ohya, masa along tu pula, saya tak ingat kalau nurse ada letak kat dada saya sejurus lahir sebab sejurus melahirkan, terus saya tak ingat apa2 da, saya terlelap sebentar.

Dan yang latest ni, baby Ainnur, mak aihh... Betul2 tak pandai menghisap puting susu. Memanjang hisap bahagian puting tu saja. Sepatutnya mulut buka besar dan keseluruhan areola tu masuk mulut kan, tapi Ainnur ni jenuh saya nak mengajar tak juga pandai2.. Mulut dia masuk takat puting tu ja. Tu la kesannya, berat badan tak cun. Pas tu, breast saya pun tak berapa menghasilkan air susu. Kadang-kadang, air susu stuck tak mo kuar. Masa Ainnur 7 bulan ke bawah tak de lah puting saya ni sakit dia hisap sebab masa tu dia hisap tak kuat sangat, tapi sekarang ni maunya melecet, nasib belum lagi. Hari ini saya start ajar Ainnur balik cara hisap puting susu yang betul. Bila dia salah hisap je saya terus tarik breast saya, dan cakap kat baby Ainnur, bukan macam tu lah b. Ainnur pandang saya.hehe comel je... Sekarang dah ada peningkatan dah, Ainnur hampir pandai menghisap puting susu saya ni hehehe...

Untuk u all yang ada bayi yang tak pandai menhisap puting susu badan u all tu, jangan putus asa ye... Ajar perlahan-lahan, In Shaa Allah, lama kelamaan baby akan beransur pandai. Jangan jadi macam saya baby 7 bulan lebih baru nak terhegeh-hegeh nak mengajar.

2 comments:

  1. Alhamdulillah,pkongsian yg baik!! kadang2 masalah macam ni malu untuk dibncangkan scara awam trutama bila ada laki dan prempuan.Tapi Abak rasa kita plu tahu juga even abak blum kawin..hee

    ReplyDelete
  2. Sy pun hadapi masalah susukn bb. Bb hisap pd bah puting sj. Puting melecet dan berdarah. Jd sy perah susu n beribgn botol. Skrg ni bb dah pandai masukkn mulut nye hingga ke bah areola tp bb tak nk hisap. Ada tips nk mengajar bb yg cam ni? Dah terbiasa ngan botol. Tq

    ReplyDelete