Saturday 6 September 2014

Home » Cara buat sambal belacan yang super sedap

Cara buat sambal belacan yang super sedap

Assalamualaikum...

Beginilah rupa sambal belacan super sedap saya...

Ada sesapa cari resepi belacan? Maksud saya sambal belacan... tp ok jap.. iklan dulu.. kikiki

Hmmm lama tak bersiaran... bukan apa cuma diri ini terlalu banyak komitmen... as a mom, wife, babysitter and kadang2 tu amik order wat cupcake... penat tau... Tu sebab blog ini jarang jenguk... dah lah busy memanjang... kadang2 idea nak update blog pun ke lautan hindi...oopss... hihi

Okeylah... tanpa membuang masa u all dan saya... saya terus saja ke resepi sambal belacan yang bagi saya super duper sedap dan mudah.. jom intai resepi..

Bahan2:

. Belacan 1inci
. 1 labu bawang besar
. Tomato 1biji
. Cili padi segenggam ( saya dah kira. 150biji semuanya. Oops bergantung pada saiz  tapak tangan ye..)
. Gula merah or gula pasir
. Garam secukupnya
. Air
. Cuka makan

Cara2nya:

. Buang tangkai cilipadi.. tangkai takmo ye...
. Tomato basuh dulu pastu belah 8
. Bawang besar dihiris

. Pastu amik kuali.. panaskan sedikit minyak kira2 1sudu makan sahaja.. masuk bawang besar, tomato dan belacan.. tumis sampai wangi semerbak di seluruh rumah.. pas tu padam api..

. Pastu masukkan bahan yang ditumis ke dalam blender. Masukkan sekali cilipadi, air, cuka makan, gula dan garam. Blender sampai halus yang dikehendaki.. ada orang takmo halus sangat..

P/s sedikit tips.. kalau mahu sambal belacan tahan lama, cara2 pembuatan mestilah bersih dan selesai sambal dikisar, masak sebentar memadai sehingga mendidih... ada paham? Kalau tak paham tanya hokay..

. Sedikit amaran... resepi ini agak pedas so sesiapa yang tidak tahan pedas mohon sukatan cilipadi dikurangkan.. take note okay..

Okey dah siap!!! Selamat mencuba...


4 comments:

  1. perghh 150biji? bpe bulan punya leh thn ni? dhsytnye hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bergantung pada org dear... kalau saya.. mkn dua kali je dah hbs... kiranya sekali makan tuk lunch sekali lg tuk dinner...

      Delete
  2. fuiyooooo memang terbeliak ngan 150 biji. tapi pada saya, better pedas daripada manis. hehehehe. saya kalau manis takleh nak masuk :D

    ReplyDelete
  3. pergh.. smua pakat terkejut kat part 150 biji tu.. hehehe

    ReplyDelete